Prøv vores klinik på Nørrebro, klinikaaboulevard.dk

Ondt i albuen

Når du har ondt i albuen, kan generne sagtens stamme fra funktionsproblemer med enten din skulder eller din nakke. Vores kroppe indeholder et ocean af netværk, der taler sammen, og har indflydelse på hinanden.

Derfor behandler vi dig altid ud fra en grundig undersøgelse af årsagen til dine gener.

Har du ondt i albuen? Læs med om, hvad årsagerne til smerter i albuen kan være – og hvordan vi i Klinik Westend kan hjælpe dig.

Årsager til ondt i albuen

Lider du af problemer med albuen, kan du både have ondt, når du bøjer og strækker albuen.Ondt i albuen

Der kan være mange årsager til dine smerter. De to hyppigste overordnede årsager er overbelastninger og skader.

Overbelastningssmerter
Ondt i albuen skyldes som oftest, at du har overbelastet senevævet omkring albuen ved at have udført den samme bevægelse intensivt i en kortere periode. Det kan eksempelvis være ved at male loftet i din bolig eller have luget ukrudt lidt for længe i haven.

Gener med albuen kan dog også skyldes en overbelastning, du har skaffet dig gennem en længere periode, ved at foretage ensartede og uhensigtsmæssige bevægelser i din hverdag.

Da dit skulderled og nakke har afgørende betydning for funktionen af din albue og håndled, kan du også lide af udstrålende smerter. Det betyder blot, at dine smerter kan skyldes problemer, der stammer fra din nakke eller skulder.

Tennis- og Golfalbue
De to mest typiske lidelser forårsaget af overbelastning i albuen, er den såkaldte tennisalbue og golfalbuen. Tennisalbuen kommer oftest til udtryk ved, at du har smerter i ydersiden af albuen – hvor du med en golfalbue typisk vil opleve smerter og en brændende følelse i indersiden.

Skader
I værste tilfælde kan dine albuesmerter skyldes, at du er faldet eller på anden vis har slået albuen. En voldsom skade i albuen kan resultere i et knoglebrud – læs mere om knoglebrud i albuen på Sundhed.dk her.

En mere sjælden årsag til problemer med albuen kan være gigtsygdomme.

Hvad end dine smerter skyldes, er der en risiko for, at dine smerter vil blive værre, hvis du ikke får behandlet albuen. Derfor er det altid en god idé at søge hjælp hurtigst muligt.

Undersøgelse og behandling af ondt i albuen

Vi har stor erfaring med behandling af symptomer i albuen.

Undersøgelse
Ligegyldigt, om du er diagnosticeret med musearm, tennisalbue, golfalbue eller lignende, vil vi altid lave en “helhedsundersøgelse”, for at finde en sammenhæng i dine symptomer. Det gør vi bl.a. fordi, dine smerter i albuen sagtens kan hænge sammen med gener i en anden del af kroppen – eksempelvis dit skulderled eller nakke.

Behandling
Efter en grundig undersøgelse, vil vi gå i gang med din behandling. Vi vurderer løbende, om du som supplement til behandlingen vil have gavn af akupunktur eller infrarød laserterapi med vores gigalaser.

Da smerter i albuen ofte peger tilbage på din adfærd i hverdagen, er træning af din krop en vigtig del af dit behandlingsforløb.

Vi giver dig derfor instruktioner i effektiv øvelsesterapi, baseret på den nyeste viden indenfor området. Øvelserne kan være en blanding af både styrkeøvelser og mobiliseringsøvelser.

Hvis du ønsker det, er der også mulighed for at komme på specifikke hold, der målrettet træner og vejleder dig i din problemstilling.

Ring på 33 11 55 10 eller skriv til klinikken på kontakt@klinikwestend.dk,  hvis du har flere spørgsmål.

Hvad skal du gøre?

Har du mistanke om, at du har overbelastet albuen, skal du først og fremmest undgå at lave hverdagsaktiviteter, der kan belaste den endnu mere. Det er samtidig vigtigt, at du får bestilt en tid til en fysioterapeut, så vi kan komme til bunds i årsagen til dine smerter, og skræddersy et behandlingsprogram til dig.

Har du fået et ordentlig slag på albuen, og oplever du meget stærke smerter, er det en god idé at kontakte din læge til at starte med.

Har du også gener med håndleddet eller skulderen?

Vi har stor erfaring med at finde ind til årsagen til dine gener. Derfor ved vi også, at der ofte er sammenhæng mellem ondt i albuen eller håndleddet og problemer med skulderen og nakken.

Har du ondt, og ønsker du et gennemgående behandlingsforløb skræddersyet til dine gener?

Send os en mail på kontakt@klinikwestend.dk eller ring til os på 33 11 55 10.

Læs mere om hvad vores fysioterapi København kan hjælpe dig med.