Prøv vores klinik på Nørrebro, klinikaaboulevard.dk

Endometriose behandling

Omkring 10 % af kvinder i alderen 15-45 lider af endometriose, ifølge Endometriose Foreningen. Tilstanden kan give flere forskellige gener, som bl.a. skyldes muskelspændinger.

Fysioterapi kan fungere rigtig godt som et supplement til andre former for endometriose behandlinger.

I Klinik Westend har vi dygtige fysioterapeuter ansat, der har stor erfaring med netop dette.

Ring til os på 33 11 55 10 og få en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Hvad er endometriose?endometriose behandling

Endometriose er en sygdom, hvor væv, som den type væv, der findes i livmoderen, har bevæget sig udenfor livmoderen til enten æggestokkene, bughinden, blæren, tarmen, navlen eller æggelederne. Det er meget forskelligt, om man mærker noget til sygdommen eller ej.

Symptomerne kan være alt fra meget smertefulde, til stort set ikke-eksisterende.

Læs med længere nede om symptomer på endometriose ↓

Fysioterapi som endometriose behandling

Grundet de smerter, du kan opleve, når du lider af endometriose, vil din krop typisk reagere ved at spænde op i musklerne. Det kan føles som en ond cirkel, da sådanne spændinger igen typisk vil resultere i muskelsmerter – som kaldes sekundære muskelsmerter.

Det kan både være spændinger i underlivet, lysken, lænden, lårene og mellemkødet. Derudover vil muskelspændinger i bækkenet som oftest føles som underlivssmerter, på trods af det skyldes spændinger i bækkenet.

Der er derfor mange, der bruger fysioterapi som et supplement til deres endometriose behandling.

I Klinik Westend har vi stor erfaring med at afhjælpe smerter forbundet med endometriose.

Det gør vi både med:

Manuel fysioterapeutisk behandling, hvor vi afspænder kroppen
Vores fysioterapeuter bruger både manipulations- og mobiliseringteknikker til at arbejde med din krop. Med teknikkerne afspænder vi kroppen og lindrer dine smerter. Du kan også læse mere om hvad fysioterapi er lige her.

Vejledning i fysioterapi-træningsøvelser, du kan udføre derhjemme
Du vil blive vejledt i afspændende træningsøvelser, du både kan udføre på vores klinik, til vores træningshold og derhjemme.

Sund og helende laserterapi med en gigalaser
Vi vil sætte dig i gang med et laserterapeutisk forløb i vores gigalaser, vi har stående på klinikken. Læs meget mere om vores gigalaser her .

Du kan også tage et hurtigt kig her på, hvordan vi i Klinik Westend bruger en gigalaser til behandling af bl.a. fertilitetsproblemer som endometriose:

Ring til os på 33 11 55 10 og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig – eller book en tid allerede nu lige her.

Symptomer på endometriose

Nogle kvinder mærker slet ikke til endometriose-tilstanden. Andre har mange smertefulde symptomer. Og så er der dem, der ligger lige midt imellem de to yderpunkter, og har milde smerter fra tid til anden.

De typiske symptomer er voldsomme menstruationssmerter, der til tider kræver mere end bare almindelige håndkøbs-smertestillende at dulme.

Herudover kan lidelsen også komme til udtryk gennem:

• smerter under ægløsning
  • smerter ved samleje
  • smerter i tarmen, når du går på toilettet
  • smerter ved vandladning
  • muskelsmerter grundet spændinger
  • nedsat fertilitet

Er du i tvivl, om du har endometriose, skal du altid først kontakte din læge for at blive undersøgt.

Andre former for endometriose behandlingbehandling af endometriose

Ifølge Endometriose Foreningen, kan endometriose behandling groft opdeles i hormonel behandling, operationel behandling, smertedækkende behandling og supplerende behandling – hvoraf fysioterapi som behandlingsform hører ind under det sidste punkt.

Den hormonelle behandling består som oftest af brugen af p-piller, den operationelle består af et operativt indgreb hvor noget af vævet fjernes, og den smertestillende består af medicin.

Læs mere om endometriose på Sygeforsikring Danmark.